Päivä Tukholmassa

helmikuuta 16, 2016

Viikko käynnistyi omalta osaltani hieman, ikävästi, sillä olin eilen sairastamassa kotona. Onneksi nyt vointi on jo hieman parempi ja pääsin töihin ja illalla sitten tallille. Eilinen päivä meni aika pitkälti sängyn pohjalla Netflixin kanssa.

Viikonlopun risteily oli oikein onnistunut. Nauroimme paljon, söimme hyvin ja Tukholmasta löytyi taas kaikkea uutta ja ihanaa.

Perjantaina lähdimme porukalla työpaikaltani kohti eteläsatamaa ja terminaali oli niin täynnä, että olisi ollut ihanaa jos taskussa olisi ollut paremman tason asiakaskortti tai hytti, jotta olisi päässyt pika check-inniin. Onneksi odotus ei kuitenkaan ollut mahdoton ja pääsimme laivaan sujuvasti.
Olimme varanneet ruokailun heti ensimmäiseen buffet-kattaukseen. Tämä mielestäni käynnistää risteilyn kivasti! Yllätykseksi mieheni tilasi hieman salaa pullon shampanjaa ja pääsimme kilistelemään mm. siskoni kolmekymppisten kunniaksi. Oli ihanaa tuntea itsensä vielä nuoreksi, ainoaksi alle kolmekymppiseksi.. Tässä kohtaahan jo vesittyi minun, vain yksi lasillinen alkoholia.

Söimme kaikki pitkän kaavan mukaan, ensin hieman kaloja, kylmiä tarjottavia ja hieman myös lämpimiä ruokia. Alkupalat ovat mielestäni parhaita buffeteissa, ja lämpimät ruuat ovat monesti hieman pettymyksiä, nyt kokin leikkaama liha oli kuitenkin varsin mureaa.

Buffet tarjontaa

Buffetin jälkiruuat eivät ole koskaan olleet lemppareitani, sillä rimani on varsin korkealla leivosten suhteen. Nyt ei myöskään ollut tarkoitus syödä herkkuja, sillä Tukholmassa odottaisi Ladureen tarjoilut, mutta sitten näin pehmiskoneen ja on tunnustuksen paikka.. otin pehmistä ensin tötteröön ja sitten vielä pienen kipollisen kinuskikastikkeen kera! Noh, syöminen oli mennyt jo valmiiksi ohi dieetin..

Kiertelimme hieman laivan kaupoilla. Laivan liikkeistä olisi saanut Tag Heuerin kelloja ja eri luksus merkkien aurinkolaseja, olin hieman yllättynyt näin laadukkaasta valikoimasta. Tekevätköhän yli 3000e kellot kauppaansa? Vaateliikkeestä löysimme hupaisat karvapipot, jotka hetken viihdyttämisen jälkeen kyllä jäivät hyllylle.

Karvalakit

Itselläni on välillä vaikeuksia nukkua pitkään ja heräsin katsomaan kelloa ja huomasin sen olevan puoli seitsemän. Päätin nousta ja kävin suihkussa vain tajutakseni, että nythän eletään Ruotsin aikaa ja kello oli vasta puoli kuusi.. En saanut enää nukuttua ja päätin mennä katselemaan saaristoa jonka lomassa laiva lipui. Seurueellani oli ilmeisesti hieman dagen efter ja he nukkuivat vaikka koitin heille ilmoittaa, että itse lähtisin aamupalalle. Tulin takaisin herättämään muut puoli yhdeksän jälkeen, että ruokaa tarjoillaan vielä hetki. Aamupala maistui toisille enemmän kuin toisille..

Tukholmassa odotti upea aurinkoinen ilma. Aurinko paistoi hyvin lämpimästi ja aurinkolasit olisi olleet tarpeelliset. Kiertelimme pitkin poikin kaupunkia ja löytyi aivan ihana sisustusliike, Mio, josta olisi voinut tuoda mukana pakettiautollisen tavaraa. Pitää tutustuakin heidän toimitusmahdollisuuksiin. Zara Homen kevät valikoimat oli juuri saapuneet liikkeeseen ja se oli aivan tupaten täynnä. Silmiin osui kyllä parit hyvät valaisimet, jotka netin kautta voisi kotiuttaa. Ruokailimme Ture’s Brasseriessa ja tulimme juuri sopivaan aikaan, sillä taisimme saada viimeisen pöydän, ennen kuin jono kasvoi parikymmentä metriä. Ruoka ja tunnelma olivat taas täyden 10 arvoiset.

Ture's Brasserie

Pieni pettymys oli, kun Laduréen liike oli kadonnut. Tilalla oli jonkinlainen mehubaari ja kävin tiedustelemassa, oliko liike muuttanut. Ilmeisesti etsivät uusia liiketiloja, joten nyt jäi macaronssit saamatta (eli illalla voisi syödä taas hieman lisää pehmistä).

Paluu matka sujui rauhallisissa tunnelmissa ja otimme pienet päiväunet laivan lähtiessä satamasta. Yritimme käydä Span puolella, mutta ihmisiä (lapsia) oli aivan liikaa. Viimeksi olimme arkipäivänä risteilyllä ja allasosasto oli lähes autio. Suosittelen vierailemaan siellä silloin.

Päätimme, että menemme seuraavan kerran Tukholmaan lentäen ja olla siellä muutaman yön, jotta ehdimme paremmin käydä eri ravintoloissa ja liikkeissä. Päivässä ehtii kuitenkin niin vähän ja ”risteily kiintiö” on taas hetkeksi täynnä.

Aurinkoinen Tukholma

"lintu influensa"

Seuraava reissu on ollut jo hetken tiedossa ja suuntamme huhtikuussa Barcelonaan, siitä luvassa myöhemmin.